Urbano kan putten uit een rijke geschiedenis. Wat in 1979 voorzichtig begon met de eerste stapjes in de motorhomewereld, is vandaag uitgegroeid tot een belangrijke speler op wereldniveau. Reeds twee jaar later, in 1981, wint Urbano het vertrouwen van de Engelse motorhomeconstructeur Adventura en wordt een exclusief dealership afgesloten voor België. In 1984 wordt een nieuwe mijlpaal bereikt. Urbano bouwt zelf een eerste motorhome, Freedom gedoopt. Het vooruitstrevende design zet Urbano meteen op de kaart en laat de concurrentie ver achter zich.
 
Belangrijk nieuws in 1989. Paul Dendooven, zoon van de huidige zaakvoerders, neemt vanaf nu de touwtjes in handen. De jarenlange ervaring die hij opgedaan heeft in het ouderlijke bedrijf, gebruikt hij in zijn eigen motorhomezaak te Oostende. Om de traditie staande te houden, zet hij de bouw van Freedom motorhomes verder.
 
Sindsdien ging het enkel maar in stijgende lijn:
 
1993: Granduca & Pegaso
Een nieuwe belangrijke stap wordt genomen. Urbano schrijft geschiedenis door een nieuwe motorhome aan te bieden vanaf 795.000 BEF en dit inclusief BTW! De trend van scherpe prijsaanbiedingen is gestart en dankzij de know how van eigen constructie kan Urbano als geen ander een sublieme service afleveren. Deze succesformule laat de andere constructeurs niet onberoerd en voelen de hete adem van deze topspeler in hun nek.
 
1994: Innovatief idee
Nauwelijks een jaar later wordt Urbano marktleider in België. De gekozen strategie werpt duidelijk zijn vruchten af. De constructie van de Freedom motorhomes wordt stopgezet om zich beter te kunnen consenteren op de verkoop van nieuwe modellen. Nog in dat jaar beslist zaakvoerder Paul Dendooven om een overdekte showroom te bouwen. Bij de opening van het nieuwe pand bewees Urbano nog maar eens klaar te zijn voor de uitdagingen van de toekomst.
 
1996: Website
Als één van de eerste in de sector pakt Urbano uit met een eigen website. Bijzonder trots zijn we ook op het feit dat Belgacom onze site gebruikte als referentiesite.
 
1997-1999: Marktleider in België
Urbano groeit gestaag verder en blijft op eenzame hoogte de absolute marktleider in de Belgische motorhomewereld.
 
2000: Nieuwe merken
Dankzij de forse groei die het bedrijf kent, willen heel wat Europese merken een plaats krijgen in de showroom van Urbano. Merken zoals Autotrail en RollerTeam die Granduca en Pegaso onder zijn vleugels neemt, maken hun opwachting.
 
2001: Aankoop nieuw terrein
Urbano koopt het terrein gelegen aan de Torhoutsesteenweg 581 waardoor Urbano een nog betere en grotere parkeerplaats kan aanbieden.
 
2003: Grootste showroom Benelux
Met een totale bedrijfsoppervlakte van meer dan 10.000 m² en de constructie van een nieuwe toonzaal, is Urbano ook op dit vlak de grootste in de Benelux.
 
2004: Carthago
Met de intrede van het Duitse premiummerk Carthago, zet Urbano zijn eerste stappen in het topsegment van motorhomes.
 
2005: Autostar
Autostar, één van Frankrijks eerste motorhomebouwers start de onderhandelingen op met Urbano. Een akkoord volgt snel en Autostar laat zich charmeren door de aanpak en ideeën waar Urbano voor staat. Een exclusieve samenwerking is de mooie bekroning op het werk.
 
2007: Nieuwe uitbreidingen
De grootste investering in de motorhomesector ooit staat op naam van Urbano. In de herfst van 2007 verdubbelt de slagkracht dankzij de overname van een supermodern garagebedrijf (Ex VW-Audi). Dankzij deze uitbreiding worden werkplaats en magazijn even groot als de toonzaal. Urbano krijgt een accessoireshop van 1100 m², een nieuw magazijn, nieuw onthaal, nieuwe kantoren en een nieuwe werkplaats.
De werkplaats is uitgerust met een remtestbank, vijf hefbruggen, bandenafdeling met uitbalanceer- en uitlijntoestellen en een carrosserieafdeling met een complete spuitcabine. Hiermee is Urbano klaar voor de toekomst!
 
2008: Laika
Laika, het bloedmooie Italiaanse merk uit de Hymer-groep kiest na een uitgebreide marktstudie en bedrijfsdoorlichting, exclusief voor Urbano. Een samenwerking die zijn vruchten afwerpt. In 2010 en 2011 haalde Laika zijn beste verkoopsresultaten ooit in België.
 
2011: Nieuw filiaal in Genk
Om klanten in het hele land nog beter te dienen opent Urbano een tweede filiaal in Genk. Men kan hier terecht voor onderhoud, herstelling, nieuw, tweedehands en verhuur.

2015: Nieuw filiaal in Aarschot
In 2015 opende de nieuwe showroom in Aarschot. Heel centraal gelegen in Vlaams-Brabant op de driehoek Leuven-Diest-Aarschot. Alle nieuwe modellen van de grote merken zijn er te koop aan lanceerprijzen. Evenals de beste occasies. U kunt er ook terecht om een motorhome te huren. .

Het bijhuis in Genk wordt gesloten. Ook in het binnenland heeft u recht op eenzelfde optimale service als in Oostende. Met kleinere bijhuizen kan u immers niet optimaal bediend worden. Om zowel het magazijn, de technische competenties als de werkplaatscapaciteit te huizen, moet er voldoende schaalgrootte aanwezig zijn.

Urbano heeft er daarom voor gekozen om naast het filiaal in Oostende een gelijkwaardige site in Aarschot te openen.

2016: www.urbanoservice.be

Als eerste en enige in de sector start Urbano een website die zich richt op dienst-na-verkoop. Op http://www.urbanoservice.be kunnen bestaande klanten terecht met hun vragen en opmerkingen. Op die manier kan Urbano nog beter communiceren met zijn klanten. Elke opmerking wordt doorgegeven aan onze kwaliteitsmanager. Dit leidt tot voortdurende verbeteringen in onze service afdeling.

2017: Service én scherpe prijzen

Urbano gaat verder op de ingeslagen weg. Het gamma is de laatste jaren uitgebreid met het middenklasse merk Challenger en het absolute topmerk Notin. Verder wordt er nog altijd ingezet op service en kwaliteit. Door de grote verkoopsvolumes én de goede contacten in de sector slaagt Urbano er bovendien in om zeer interessante prijzen aan te bieden. Het bijhuis in Aarschot is ondertussen geëvolueerd tot een volwaardig tweede filiaal. Urbano is duidelijk klaar voor de toekomst en uw vertrouwen meer dan waard.