Soorten gas 

U hebt de keuze tussen propaangas, butaangas en LPG (liquified petroleum gas). Dit laatste is een mengsel van butaan en propaan.
 
In de winter zorg je er alleszins voor dat je propaangas of LPG meeneemt. Propaan blijft namelijk vloeibaar tot -38° C terwijl butaan reeds gaat verdichten bij 0° C.

Wanneer je in de winter weggaat met je camper hou er dan rekening mee dat als je met de kachel wilt verwarmen, je een fles van 11 kg gas op ongeveer 5 dagen leeg stookt. Wanneer je op een camping staat, is een elektrisch kacheltje van 2000 watt natuurlijk ideaal.

Diegenen die graag over een grote reserve beschikken, kunnen een LPG tank (60 l) laten installeren of een tank (26 l) laten inbouwen in het gascompartiment van hun motorhome. Een buitenvuldop kan dan worden ingebouwd in het koetswerk.
 

Verwarming in de motorhome

Bij recentere motorhomes is de kans op vorstschade minder groot. Toch is het goed dat we je wijzen op een aantal zaken.

Liggen de leidingen binnen, wat haast steeds zo is, dan zal zich niet zo vlug een probleem voordoen, tenminste wanneer je niet voor een langere tijd de verwarming uit laat. Bij stalling tijdens de wintermaanden alleszins alle leidingen leeg laten lopen door de kranen open te zetten totdat al het water is verwijderd. Bij oudere campers moet je ook de boiler met de hand leeg laten lopen door een kraantje open te draaien. De meeste combi- boilers beschikken over een veiligheidsklep die zich automatisch opent wanneer de temperatuur daalt onder de 8° C.

Indien je een ringverwarming hebt zijn er voldoende uitstroommonden zodat ook de temperatuur bij de watertank en de garage niet zal dalen onder de 8° c.
Indien je beschikt over een kachel-boilercombinatie die is uitgerust met een secumotion ontspanner kan je deze al rijdend laten branden. Dit is zeker geen overbodige luxe wanneer de temperatuur buiten onder de 10 graden daalt.
Indien je niet beschikt over deze secumotion ontspanner mag je niet rijden met de kachel aan omwille van het mogelijke gevaar dat gas zich zou verspreiden in de woonzone.

Enkel motorhomes uitgerust met een Europees goedgekeurd systeem voor de vergasser mogen met een geopende gasfles over de openbare weg rijden (wet in voege vanaf 1 januari 2006). De secumotion die werd ontwikkeld door Truma en Gok is een ontspanner die niet op de fles is geschroefd maar tegen de wand in de gasflessenkast wordt bevestigd. Een hogedrukslang verbindt de fles met de ontspanner of drukregelaar die ook is uitgerust met een gaslektester.

Wat is nu het voordeel? Wanneer om welke reden dan ook plots meer gas wordt afgenomen (leidingbreuk of andere lekkage) dan wordt de gastoevoer onmiddellijk afgesloten en je veiligheid in het woongedeelte is, op dit vlak alleszins, verzekerd.
 
Mocht je ertoe besluiten al rijdend geen gebruik te willen maken van je gasverwarming dan is het handig is het om een ventilator te laten inbouwen als deze niet standaard aanwezig is.
 
Deze ventilator die is uitgerust met een 3-snelheden schakelaar en een afsluitschakelaar wordt in een van de bakken onder de zitbanken gemonteerd en wordt geplaatst tussen het koelwatercircuit van de auto. Bij het rijden tijdens de koudere maanden heb je omwille van de grote woonruimte een te grote convectie zodat je vooraan steeds in de tocht zit en diegenen die achteraan zitten steeds koud hebben. Deze extra kachel zorgt voor een goede warmteverdeling en heft de koude stroom op. Een must voor de trekkers tijdens de winter. 
 
 
Enkele verbruiksgegevens

Deze kunnen helpen om verrassingen te voorkomen.
 
Een combinatiekachel (kachel en boiler)

- 3400 watt 170 g tot 280 g per uur
- 6000 watt 170 g tot 500 g per uur
 
 
Een kachel Trumatic S 3002

- 3400 watt 30 g tot 280 g per uur 
 
 
betekenis en mogelijkheden van de geïntegreerde boiler- en verwarmingsbedieningsknop van de Truma Combi C.
 
a. deze zwarte knop waarop de getallen van 1 tot 9 staan gedrukt regelt de snelheid van de ventilator en meteen ook de warmtedoorstroming.

b. De eromheen liggende grijze knop is voorzien van een nokje en kan op de standen 40° of 60° worden gezet. Alleen het water in de boiler wordt nu opgewarmd en zorgt voor sanitair warm water of warm water in de keuken. Men noemt deze stand ook wel eens de zomerstand.

De stand met het vlammetjessymbool: een vlammetje alleen wil zeggen dat je het interieur wil verwarmen zonder waterverwarming.

Het vlammetje en erbij 60°: nu verwarmen we het interieur en hebben we warm water. We noemen deze stand ook de winterstand.

c. Brand het groene controlelampje dan is de werking van de installatie en de door jou gekozen stand in orde.

d. Brandt het gele controlelampje dan is de boiler in opwarmfase. Dit lampje gaat uit als de gekozen watertemperatuur is bereikt.

e. Brandt het rode controlelampje dan is er een storing in het systeem.

f. Ergens in je motorhome zal je een kleine zwarte knop bemerken. Dit is de kamertemperatuurvoeler. Deze werkt als een kamerthermostaat.